Moottorilento
Moottorilentäminen on monipuolinen ja antoisa harrastus. Moottorilentämisen mahdollistava yksityislentäjän lupakirja vaaditaan myös ammattilentäjän opintoihin. Yleisilmailukoneet mahdollistavat kohtuullisen nopean matkustamisen niin koti- kuin ulkomaillakin.
Moottorilentäminen – vapaus matkustaa
Moottorilentämisen parhaita puolia vapaus matkustamiseen ympäri eurooppaa. Esimerkiksi Räyskälästä voit lentää suoraan Viroon vaikkapa lomailemaan tai ostoksille Et ole sidottu aikatauluihin, etkä kaupallisen lentoliikenteen käyttämiin kenttiin tai lauttareitteihin. Yleisilmailukoneiden matkanopeus on usein niin suuri, että matka taittuu kohtuullisen joutuisasti. Nykyaikaisilla diesel-moottoreilla varustetut lentokoneet pärjäävät polttoainetaloudessa jo henkilöautoillekkin.
Et välttämättä tarvitse omaa konetta harrastamiseen. Yleisilmailukoneita on vuokralla eri yritysten kautta tai voit liittyä lentokerhon jäseneksi, jolloin pääset myös mukaan vaikuttamaan asioihin.
Moottorilentokoneilla suoritetaan myös muita ilmailulajeja ja jopa yhteiskuntaa palvelevaa lentotoimintaa, esimerkiksi hinaus- ja metsäpalolentoja.
Lentolupakirja – teoria- ja lentokoulutus
Yksityislentäjän lupakirja, PPL
Lentäjäksi pääset menemällä lentokouluun. Lupakirjaa varten tarvitaan Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymän lentokoulun antama teoria- ja lentokoulutus. Yksityilentäjän lupakirjakoulutus, eli PPL-lupakirjakoulutus, eurooppalaisten PART-FCL-määräysten mukaisesti. Lupakirja on voimassa kaikkialla ICAO:n jäsenmaissa.
LAPL-lupakirja
Eurooppalaiset määräykset sisältävät myös kevyiden ilma-alusten lupakirjan (LAPL), joka on suunnattu harrastajien tarpeisiin. LAPL(A) lupakirja oikeuttaa lentämään alle 2000 kg painoisia lentokoneita maksimissaan kolmen matkustajan kera. Lisäksi lisäkelpuutusten määrää on rajoitettu.
Teoriakurssi vastaa laajuudeltaan yksityislentäjän lupakirjakurssin sisältöä ja hyvitetään täysin, jos LAPL lupakirjan haltija laajentaa PPL-lupakirjatasolle. Lentokoulutuksen minimimäärä on 30 tuntia, eli 15 tuntia PPL-lupakirjavaatimusta pienempi. LAPL-lupakirjan voi muuttaa PPL-lupakirjaksi erillisellä LAPL-PPL-siltakurssilla, joka sisältää noin 10 tuntia lentokoulutusta.